جلوی خاموش شدن چراغ واحدهای تولیدی را بگیریم

به گزارش ایرنا آرمین یکتا روز شنبه در همایش تخصصی تبعات حوادث کاری و رفع معایب بیمه‌های مسوولیت مدنی کارفرمایان در قبال کارکنان در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: تهدیدهایی در باره تنظیم بیمه‌نامه‌های مسوولیت مدنی در قبال کارکنان در کمین کارفرمایان وجود دارد که باید آنها را برای کاهش آسیب‌ها شناخت.

وی با اشاره به تجربه‌های کاربردی برای حمایت از کارفرمایان ادامه داد: باید از کانون عالی کارفرمایی در این زمینه مشورت بگیریم.

یکتا با بیان‌اینکه هفت هشدار مهم وجود دارد که کارفرمایان باید از آنها اطلاع کافی داشته باشند، تاکید کرد: این هشدارها همیشه بوده و خواهد بود اما مهم این است که شیوه برخورد با آنها را قبل از وقوع حوادث محیط کارگاهی بدانیم.
وی هشدار داد: کارفرمایان ما اکنون در حال حرکت روی میدان مین هستند و هر لحظه امکان انفجار و از بین رفتن ثمره تمام تلاش‌های آنها وجود دارد.

دبیر شورای هماهنگی و صیانت از منافع بیمه‌ای کانون عالی کارفرمایی ایران خاطرنشان کرد: این هشدارها شامل راهکارهایی برای آموزش صحیح و اصولی کارفرمایان در راستای جلوگیری از جبران زیان متعدد و دیه غیرمسری، آشنایی با تبعات و جنبه عمومی جرم(زندان و جریمه نقدی)، تبعات ماده ۶۶ قانون بیمه تامین اجتماعی و اطلاع نداشتن از شرایط خصوصی و پوشش سقف بیمه‌ای بیمه‌های خریداری شده است به بیان دیگر، توهم امنیت با تکیه بر ریسمانی است که شناختی از بافت آن نداریم.
یکتا با بیان اینکه باید جملات متن بیمه‌نامه را خوب خواند و به استثناهای آن توجه کافی کرد، تبانی، دلسوزی و خودزنی قضایی را «هشدار پنجم» خواند و افزود: این چالش بدین معنی است که کارفرمایان با خرید بیمه‌نامه ناقص و تکیه بر اطلاعات غلط آن به نفع مصدوم، در محاکم قضایی با قبول تقصیر، در واقع به نوعی خودزنی دست می‌زند.
وی بیان کرد: هشدار ششم می‌گوید که باید به خودمان رحم کنیم و بدون اطلاع کامل از مواد قانونی بیمه‌نامه‌ها هیچگونه فعالیتی انجام ندهیم.
دبیر شورای هماهنگی و صیانت از منافع بیمه‌ای کانون عالی کارفرمایی ایران، هشدار هفتم را مشکلاتی توصیف کرد که در حفره‌های قانونی وجود دارد و رفع آنها نیاز به مشورت و حمایت و همکاری با فرد و نهاد متمایز دارد.

وی با طرح این سووال که چه باید کرد تا کارفرمایان دچار انفجار ناشی از تبعات حوادث کار نشوند، افزود: باید توصیه‌های ایمنی را جدی بگیریم و با مشاوران باتجربه مراوده داشته باشیم و از تجربیات کارفرمایان و پیمانکاران متضرر استفاده کنیم تا مجبور به طی راه رفته و کسب تجربه تلخ دیگران نباشیم.

 

کافی نبودن بیمه‌نامه مسوولیت برای کسب حمایت در حوادث کار

رییس شورای هماهنگی و صیانت از منافع بیمه‌ای اعضای کانون عالی کارفرمایی ایران نیز در این همایش گفت: صرف داشتن یک بیمه‌نامه مسوولیت ساده، برای احراز حمایت شرکت‌های بیمه ای در حوادث کار پیمانکاری، کافی و کامل نیست.
مهدی روحانی، آموزش‌های لازم در زمینه ایمنی کارگاه پیمانکاری برای کارفرمایان را مفید و موثر توصیف کرد و با اشاره به ضرورت ارائه آموزش قوانین و ساختارهای بیمه‌ای به کارفرمایان هشدار داد: نقص این اطلاعات بار سنگینی را در فرآیند کار برای کارفرمایان ایجاد می‌کند.
رییس شورای هماهنگی و صیانت از منافع بیمه‌ای اعضای کانون عالی کارفرمایی ایران اظهار داشت: شرکت‌های تولیدکننده یا کارگاه‌های آسیب دیده در این فرایند نمی‌توانند از مزایای بیمه‌ بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: شرکت‌های بیمه در ابتدا با روش‌های مختلف، کارفرمایان را جذب می‌کنند اما بیشتر آنها هنگام بروز حادثه به بهانه‌های مختلف از ارائه تعهدات خود سرباز می‌زنند.
روحانی با اشاره به رصد مشکلات بوجود آمده در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: استان اصفهان همیشه نماینده ای در کانون عالی داشته و در این زمینه پیشرو بوده است.
وی بیان کرد: تمام تلاش ما این بوده که یکی دو شرکت از بین ۲۰۰ شرکت بیمه‌ بطور داوطلبانه تمام خطرات مسوولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان را بپذیرد تا آنها بدون دغدغه بتوانند به تولید خود ادامه دهند اما هیچ شرکتی حاضر به پذیرش این امر و قرار گرفتن در کنار شرکت‌های تولیدکننده نیست.
رییس شورای هماهنگی و صیانت از منافع بیمه‌ای اعضای کانون عالی کارفرمایی ایران گفت: یکی از اقدامات شورای عالی کارفرمایی این بود که شرکت‌های منتخب را در زمینه آموزش جذب کند به این معنی که به تمام کارفرمایان بیمه‌گذار، آموزش لازم را ارائه دهد تا آنها بتوانند بیمه‌نامه‌های بدون نقص و کامل را تنظیم کنند.
وی با بیان اینکه جلسات آموزشی در تمام استان‌ها در حال برگزاری است، اظهار کرد: اصفهان برای رفع چالش های بیمه‌ای بخوبی وقت گذاشته و بسیار فعال عمل کرده و در این زمینه سرآمد دیگر استان‌هاست.
روحانی تصریح کرد: باید برای تنظیم هر نوع بیمه‌نامه، مشاور امین داشته باشید و تمام خطرها و فاکتورهای بیمه‌ای و شرایط اختصاصی بیمه‌نامه تنظیمی را بررسی کنید تا دریافت خسارت‌ با مشکل مواجه نشوید.

اقدامات انجام شده برای ارتقای فعالیت انجمن در سال گذشته

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی استان اصفهان نیز در این همایش گفت: اقدامات موثری برای ارتقای سطح فعالیت‌های این انجمن در کمتر از یک سال گذشته انجام شده است.
علیرضا بینا افزود: ایجاد و رونق صنعت سازهای فولادی با هدف احداث بناهای مستحکم و تسریع در پاسخگویی به تقاضاهای بازار روز است.
وی با اشاره به شروع فعالیت این انجمن از یک سال گذشته اظهار داشت: ایجاد هیات داوری و حقوقی برای حمایت حقوقی و قضایی و تسهیلگری تمام واحدهای تولیدی این انجمن در استان در امور قراردادها و امور حقوقی انجام شده که آرای صادره مورد تایید مراجع قضایی و دادگاه‌ها نیز هست.
به گفته وی، تشکیل کمیته قیمت‌گذاری متمرکز تمام تولیدات انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی در استان، تشکیل کمیته استانداردسازی محصولات انجمن به منظور کیفیت بخشی به تولیدات و سازه‌ها، تعامل با دیگر سازمان ها ببرای تبادل تجربیات و جلب حمایت معنوی از جمله ادارات کل صمت، اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی، از دیگر اقدامات این انجمن محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: جنس کار در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی، همیشه در معرض بروز حوادث و اتفاقات تلخی است که بعضاً خانواده یا خانواده هایی را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد.
بینا تصریح کرد: کار در ارتفاع و با سازه‌های سنگین از ویژگی‌های ناگزیر این شغل است و حوادث کاری یکی از چالش‌های پیش‌روی صنعتگران این حوزه بحساب می‌آید.
وی با بیان‌اینکه سایر انجمن‌ها هم درگیر حوادث کار هستند، اظهار داشت: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی با حمایت اتاق بازرگانی استان این تصمیم را گرفت که برای افزایش دانش کارفرمایان همایش تخصصی یک روزه‌ای را با حضور صاحبنظران، پیشکسوتان حوزه بازرسی کار، پزشکی قانونی و ارزیابان خسارت و کارشناسان بیمه‌ای در سطح استان برگزار کند.

به گزارش ایرنا، همایش تخصصی تبعات حوادث کاری و رفع معایب بیمه‌های مسوولیت مدنی کارفرمایان در قبال کارکنان با حضور تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی استان در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This will close in 0 seconds